به روز شده در: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
جشنواره سراسری «ایران نوشت» افتتاح شد؛
جشنواره سراسری «ایران نوشت» درحالی افتتاح شد که مدیرعامل مجمع نوشت افزارهای ایرانی اسلامی از رضایت ۸۰ درصدی مردم از این محصولات خبر داد و گفت: به‌لحاظ کیفیت و قیمت با محصولات خارجی رقابت می‌کنیم.
کد خبر: ۴۰۹۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵ - 09August 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری و افتتاحیه جشنواره سراسری «ایران نوشت»، صبح امروز (یکشنبه، ۱۹ مرداد) در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه برگزار شد.

«محمدابراهیم محمدی» مدیر کل انتشارات و فناوری وزارت آموزش و پرورش، «محمد یمینی» مدیرعامل مجمع نوشت‌‎افزارهای ایرانی اسلامی، «ابوالفضل شیرزاد» عضو هئیت مدیره مجمع ناشران ایرانی و اسلامی، «علی رمضانی» مدیر کل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش در این نشست حضور داشتند.

یمینی: رضایت ۸۰ درصدی مردم از نوشت افزارهای ایرانی
در ابتدای این نشست «محمد یمینی» مدیرعامل مجمع نوشت افزارهایی ایرانی اسلامی بابیان‌اینکه این مجمع از ۱۳۹۱ با مشکلات و چالش‌های جدی نوشت افزار که بیش از ۹۰ درصد از بازار را محصولات خارجی پوشش می‌دادند وارد میدان شد، اظهار داشت: ما در سال‌های ابتدایی با دو تولید کننده کار را آغاز کردیم درحالی که امروز با بیش از ۱۰۰ تولید کننده، فعالیت در این عرصه را دنبال می‌کنیم.

رضایت ۸۰ درصدی مردم از نوشت افزارهای ایرانی اسلامی

وی به هشتمین سال فعالیت مجمع نوشت‌افزارهایی ایرانی اسلامی اشاره کرد و گفت: نوشت‌افزار در ایران دارای یک بازار شش هزار میلیارد تومانی است که بخش مهمی از آن در دست محصولات خارجی است. ما سعی کردیم با مردم ارتباط برقرار کنیم و از سال ۹۵ سهم واردات از ۹۰ درصد به ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل مجمع نوشت افزارهای ایرانی اسلامی عنوان کرد: برخی از اقلام نوشت افزار مشابه داخلی ندارند؛ اتود، روان‌نویس و پانچ چیزهایی هستند که مشابه ایرانی ندارند درحالی که مصرف زیادی دارند. این صنعت در کشور می‌تواند هفت هزار کارگر و ۱۵ هزار فروشگاه را درپی داشته باشد که تاکنون مغفول مانده و وزارت صنعت اطلاعات خیلی کمی در این زمینه دارند.

یمینی تاکید کرد: نوشت افزار به لحاظ فرهنگی روزی ۱۲ ساعت با کودک ارتباط دارد؛ کودکی که به‌دنبال الگوبرداری است و بسیار از محتواهای نوشت‌افزارها الگوپذیری دارد. نوشت افزار در گذشته طرح محور نبود اما در دهه گذشته، نوشت‌افزارها اهمیت عجیبی پیدا کرده‌اند و به‌لحاظ بازسازی از مهم‌ترین و پرگردش‌ترین‌ها محسوب می‌شوند.

مدیرعامل مجمع نوشت افزارهای ایرانی اسلامی ادامه داد: طی فعالیت این سال‌ها در مجمع نوشت افزارهای ایرانی اسلامی، تولید کنندگانی وجود داشتند که برندخارجی بر محصولشان نصب می‌کردند و این جریان با پای کار آمدن تولیدکنندگان بزرگ، عوض شد و جریان ایران‌نوشت تولید ضدارزش را به ارزش تغییر داد. از طرفی ذاعقه‌سازی و رضایت مردم از این محصولات با ۸۰ درصد، یکی از موفق‌ترین محصولات تولید شد.

وی به رقابت قیمتی نوشت افزارهای ایرانی اسلامی اشاره کرد و تاکید کرد: محصولات نوشت افزار ایرانی و اسلامی به‌لحاظ قیمت و کیفیت واقعا بسیار قوی و با محصولات خارجی رقابت می‌کنند. مجمع نوشت افزارهای ایرانی اسلامی از سال ۹۶ پویش‌های مختلفی را با کمک مردم انجام داده است که از سال ۹۷ پویش «مشق احسان» ادامه پیدا کرد و از این طریق امسال ۵۰۰ هزار بسته نوشت افزار را به کودکان مناطق محروم تقدیم می‌کنیم.

رضایت ۸۰ درصدی مردم از نوشت افزارهای ایرانی اسلامی

یمینی به جشنواره سراسری ایران نوشت اشاره کرد و گفت: نمایشگاه ایران نوشت هفت سال هرساله در مردادماه برگزار می‌شد اما امسال به علت شیوع کرونا این نمایشگاه لغو شده اما صنعت و حوزه نوشت افزار تعطیلی بردار نیست لذا امسال جشنواره سراسری «ایران نوشت» با عملیات چند فروشگاه اینترنتی و تمامی فروشگاه‌های سراسر کشور به‌عنوان فروشگاه‌هایی که محصولات ایرانی عرضه می‌کنند، آغاز خواهد شد.

مدیرعامل مجمع نوشت افزارهایی ایرانی اسلامی گفت: فروشگاه‌ها به‌عنوان اقشار مظلوم، امسال فرصتی خواهند داشت تا از فضای جشنواره بهره‌مند شوند؛ از طرفی فروشگاه‌های اینترنتی نیز وجود دارد. حدود ۲۵ فروشگاه تخصصی ایران نوشت وجود دارند که در سراسر کشور این محصولات را از امروز تا ۳۱ شهریور با تخفیفات درنظر گرفته شده عرضه خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: امسال نوشت افزارهای ایرانی اسلامی تمرکز بر طرح‌هایی داشتند که متمرکز بر حوزه کرونا برای ارج نهادن بر مدافعان سلامت و آموزش نکات بهداشتی بود و به‌عنوان اولین سال تحصیلی بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی، طرح‌های جدیدی ارائه شده است. توجه‌ای نیز بر بحث فناورانه نوشت افزارها شده که امسال پلتفورم مشترکی ارائه شده تا واقعیت افزوده در این پلتفرم دیده شود چراکه جذابیت و اثرگذاری کار بیشتر می‌شود.

رمضانی: نوشت افزار بزرگ‌ترین مسولیت را برعهده دارد
«علی رمضانی» مدیر کل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش در ادامه این نشست حرکت مجمع نوشت افزارهای ایرانی اسلامی را یک اتفاق مهم دانست و گفت: امسال سومین سالی است که در راستای حمایت از کالای ایرانی، وظیفه‌ای را در آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم.

وی افزود: در بحث کالای ایرانی‌، نوشت افزار بزرگ‌ترین مسولیت را در بین کالاهای ایرانی برعهده دارد چراکه وقتی دانش آموز در مراحل تحصیل از محصول داخی استفاده می‌کند؛ ما نیز در همین راستا در وزارت آموزش و پرورش حمایت از کالای ایرانی را در دو قرارگاه در معاونت فرهنگی و توسعه مدیریت دنبال می‌کنیم و براساس دستورالعملی هیچ بخشی حق خرید محصول خارجی را ندارد.

مدیر کل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش به برگزاری نمایشگاه‌های منطقه‌ای در سراسر کشور با محوریت نوشت افزارهای ایرانی اسلامی اشاره کرد و گفت: بیش از ده میلیون نفر در شبکه شاد مخاطب ما هستند که از ظرفیت آن‌ها برای توسعه نوشت افزارهای ایرانی اسلامی استفاده خواهیم کرد.

رمضانی به اهمیت حوزه اطلاع‌رسانی برای دخیل شدن اولیای دانش آموزان برای استفاده از محصولات نوشت افزارهای ایرانی و اسلامی اشاره کرد و گفت: ما در آموزش و پرورش با ۱۶ میلیون دانش آموز بزرگ‌ترین مصرف کننده نوشت افزار هستیم که وظیفه حمایت داریم.

محمدی: نوشت افزارها استانداردسازی می‌شوند
در ادامه «محمدابراهیم محمدی» مدیر کل انتشارات و فناوری وزارت آموزش و پرورش فعالیت در عرصه نوشت افزار را نوعی «آتش به اختیار» دانست و عنوان کرد: مسئله نوشت افزار ظرفیت مهمی در عرصه فرهنگی است که به‌واسطه آن می‌توانستیم مولد باشیم که مورد غفلت قرار گرفته شده است.

رضایت ۸۰ درصدی مردم از نوشت افزارهای ایرانی اسلامی

وی به تأثیرگذاری شهیدان سلیمانی و تهرانی مقدم در عرصه امنیت و قدرت موشکی اشاره کرد و گفت: اگر به‌واسطه شهیدان توانسته‌ایم تاثیرات بین‌المللی داشته‌ باشیم، می‌توانیم در عرصه‌های فرهنگی، سیاست و تولید نیز حرف برای گفتن داشته باشیم. آموزش و پرورش ظرفیت‌های بزرگی دارد که می‌تواند کمک شایانی به عرصه تولید نوشت افزار داشته باشد. ما در سازمان پژوهش آمادگی داریم محصولات را به استاندارد برسانیم تا خیلی راحت مانوس با خانواده‌ها، و وارد مدارس شود.

محمدی بر لزوم تبیین و تحلیل واقعیت تولید داخلی از طریق مصاحبه‌های خبری در مجله‌های رشد با میلیون‌ها تیراژ تاکید کرد و افزود: مجلات رشد در بخش ترویجی نیز این ظرفیت و آمادگی را دارند تا برای تبلیغ محصولات ایرانی اقدام کنند.

شیرزاد: تولید ۳۰ تا ۵۰ درصدی خودکار کشور
«ابوالفضل شیرزاد» عضو هئیت مدیره مجمع ناشران ایرانی و اسلامی به کیفیت بالای محصولات ایرانی و اسلامی اشاره کرد و گفت: رشد کیفی محصولات ما براساس ذائقه مخاطبین داخی شکل گرفته که نمونه آن خودکارهای نوک باریک‌تر و همچنین دفترهای سفید است که شاید نمونه آن‌ها در هیچ جای دنیا وجود نداشته باشد.

رضایت ۸۰ درصدی مردم از نوشت افزارهای ایرانی اسلامی

عضو هئیت مدیره مجمع ناشران ایرانی و اسلامی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران ایرانی و کسانی که در گذشته تنها وارد کننده بودند پا در عرصه تولید گذاشته‌اند و به‌عنوان نمونه در عرصه مداد رنگی خودکفا شده‌ایم؛ در زمینه خودکار نیز ۳۰ تا ۵۰ درصد نیاز کشور را در داخل تولید می‌کنیم.

رضایت ۸۰ درصدی مردم از نوشت افزارهای ایرانی اسلامی

وی به مشکلات تولید کنندگان پرداخت و گفت: متاسفانه مسوولین وزارت صمت اذعان دارند که اولویتی را برای نوشت افزار قائل نیستند. همچنین به‌دلیل اینکه نوشت افزار یک کالای فرهنگی است هنوز مرجع مشخصی وجود برای تسهیل امور وجود ندارد و این امر آسیب جدی به تولیدکنندگان محسوب می‌شود. امروز محصولاتی برای اولین بار در ایران تولید می‌شوند که نیاز به تبلیغ و فرهنگ‌سازی برای آن‌ها هستیم تا مورد استقبال قرار گیرند.

در پایان این نشست از جدیدترین محصولات نوشت افزار ایرانی اسلامی با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی، مدافعان سلامت و کرونا رونمایی شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها