به روز شده در: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۰
وزیر راه و شهرسازی با بیان (با سه ‌سرمایه‌گذار برای احداث قطعه دوم راه آهن چابهار_سرخس درحال مذاکره، توافق و قرارداد هستیم) گفت: آستان قدس سرمایه‌گذار نیست، پیمانکار بخشی از قطعه دوم است.
کد خبر: ۳۷۳۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳ - 07December 2019

وزیر راه در گفت‌وگویی: تلاش بر فعال کردن قطعه دوم راه آهن چابهار-سرخسبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، چابهار اقتصادی‌ترین و مطمئن‌ترین بندر ایران و مقصد نقل و انتقالات ایران از خلیج فارس است و طرح‌های بزرگ اقتصادی در چابهار و سواحل مکران از جمله بندرسازی، راه‌آهن، جاده و صنایع استراتژیک و تبدیلی فولاد و پتروشیمی در حال اجرا هستند تا چابهار و مکران به قلب اقتصاد، تجارت، ترانزیت، صادرات و واردات ایران تبدیل شوند.

چابهار بندری راهبردی‌ است و شرط عملیاتی شدنش ریل است، عمده بارهای ترانزیتی، وارداتی و صادراتی به‌دلیل تناژ بالا و طی مسافت طولانی اصطلاحا ریل‌پسندند و به‌صرفه است تا با ریل جا‌به‌جا شوند؛ در یک کلام ریل بال توسعه سواحل مکران است.

محور ریلی چابهار - زاهدان - مشهد - سرخس که 1350 کیلومتر طول دارد و اقتصادی‌ترین و طولانی‌ترین محور ریلی در دست ساخت ایران است، به دو قطعه عمده تقسیم شده: قطعه اولش با 610 کیلومتر، چابهار را به زاهدان و مرز میلک (مرز ایران و افغانستان) متصل می‌کند و امکان اتصال ریلی به راه‌آهن سراسری را دارد و قطعه دومش با 760کیلومتر، زاهدان را به بیرجند، مشهد و در انتها سرخس وصل می‌کند.

قطعه اول راه آهن چابهار - زاهدان به گفته قرارگاه خاتم 45درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است با 300میلیون یورو منابع صندوق توسعه ملی - که به‌تازگی موافقت رهبر معظم انقلاب را گرفته - سرعت گیرد و تا پایان دولت به‌بهره‌برداری برسد.

وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: قرارداد اتصال بیرجند به راه‌آهن سراسری را با یک سرمایه‌گذار منعقد کردیم و قرار است به‌زودی پروژه را تحویل بگیرند.

محمد اسلامی در حاشیه سفر به سواحل مکران در گفت‌وگویی افزود: برای اتصال زاهدان به بیرجند هم با دو گروه سرمایه‌گذاری در حال مذاکره جدی هستیم که با یکی تفاهم‌نامه هم امضا کردیم و امیدواریم تا پایان سال یکی‌ از دو مذاکره را نهایی و قطعه زاهدان به بیرجند را فعال کنیم.

وی درباره حضور آستان قدس در پروژه راه آهن چابهار -سرخس هم می‌گوید: علاقه آستان قدس بیشتر پیمانکاری‌ است تا سرمایه‌گذاری و یک قرارداد هم با ما برای فعال کردن همان قطعه دوم(ناحیه شمالی) برای پیمانکاری دارند.

وزیر راه و شهرسازی هم‌چنین با اشاره به سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار خاطرنشان کرد: هند دو خط اعتباری 85 و 150میلیون دلاری برای توسعه بندر، تجهیزات و پسکرانه چابهار اختصاص داده است که در حال رایزنی درباره آن هستیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/900

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها
آخرین اخبار